Для ознайомлення з цим матеріалом знадобиться приблизно 25-30 хвилин вашого часу, так що переведіть телефон у режим «В літаку», заваріть собі чай або каву і приготуйтеся зануритися у світ оптимізації сайтів.

Стаття розрахована на людей, які хочуть розібратися в SEO. Ми постаралися зібрати тут самі основні поради і сервіси, які допоможуть вам зробити ваш сайт краще і уникнути багатьох помилок, які допускають оптимізатори на початку своєї кар’єри.

І повірте, краще витратити півгодини зараз, ніж місяці людино-годин і десятки тисяч бюджету гривень, у кращому випадку 🙂

Приємного читання.

Зміст:

  1. Що таке SEO і з чим його їдять
  2. Стратегія: Як отримати приплив трафіку з пошукових систем
  3. Ключові слова і семантичне ядро
  4. Процеси посторінкової оптимізації
  5. Зовнішня оптимізація і link building
  6. Технічна оптимізація: переконайтеся, що пошукові системи можуть знайти ваш контент
  7. Аналітика: важливі для SEO показники
  8. Бонус: інструменти SEO
  9. Пастки в SEO
  10. Післямова

Що таке SEO і з чим його їдять

Пошукова оптимізація (SEO) — комплекс робіт над інтернет-ресурсом для кращого ранжування у пошуковій видачі. Проведення робіт збільшує його присутність на першій сторінці пошукових систем, таких як Google, Bing, Яндекс і т.д. за потрібними вам ключовими словами. Завдяки цьому проект отримує більше «органічного» трафіку з пошукових систем.

Органический трафик

У більшості випадків це web-сайт. Але це також може бути:

  • група в соціальній мережі;
  • картка продукту на сайті електронної комерції, маркетплейсі, прайс- або купон-агрегаторі (Prom, OLX, Hotline, Rozetka, Pokupon і т.д.);
  • мобільний додаток;
  • відео.

Легко або нелегко?

Є люди, які будуть намагатися переконати вас, що це неймовірно складний процес, який вимагає десятиліть досвіду, незбагненної кількості талантів і вроджених навичок, а є ті, хто обіцяє навчити SEO від А до Я за двогодинний тренінг.

Обидва ці типи людей вводять вас в оману.

SEO простий для тих, хто розуміє принцип роботи пошукових систем і має достатнє логічне мислення, щоб будувати прості ланцюжки причинно-наслідкових зв’язків. Але, щоб розібратися в цих принципах, буде потрібен час.

Ми постараємося зробити світ SEO для вас трохи зрозумілішим.

Чого хочуть пошукові системи

Основна парадигма пошукової видачі — дати користувачеві максимум результату за мінімум кліків. Раніше ідеальним вважався 1 клік для отримання максимуму інформації, зараз, в епоху «Rich» видачі (розширені відповіді Google прямо у видачі, без переходу на сайт), найважливішу інформацію користувач може отримати за 0 кліків в принципі.

Якщо ви будете робити на своєму сайті все, щоб дати користувачеві максимально швидку і максимально повну відповідь на його запит, і інші веб сторінки будуть визнавати цю відповідь досить експертною — пошукові системи будуть любити вас і обдаровувати трафіком і клієнтами в повній мірі.

Окремо слід згадати, що люди, які не розуміють принципи роботи пошукових систем і поведінку користувачів у них, з року в рік, починаючи з 2012, кажуть, що SEO мертве. Можемо вас заспокоїти — SEO є надзвичайно потужним інструментом для збільшення відвідуваності сайту та залучення клієнтів, і буде залишатися таким до тих пір, поки пошукові системи будуть отримувати значну частину свого доходу від якості результатів своєї пошукової видачі.

Шляхи входу

Існує ряд способів, за допомогою яких можна потрапити на веб-сайт:

  • Шляхом введення URL сайту прямо в рядок браузера. Це називається «прямим» трафіком. Хоча, якщо ви спробуєте згадати сайти, які ви відвідуєте таким чином, у вас, ймовірно, буде менше 10 (і Google буде одним з них, якщо не стоїть пошуковиком за замовчуванням!). Або, якщо сайт або його конкретна сторінках збережені у вас в закладках браузера.
  • Шляхом переходу за посиланням з будь-якого джерела — тут можливі різні варіанти, такий трафік називається «реферальним». Приклади реферального трафіку:
    • Посилання на інших сайтах у:
      • Статтях;
      • Банерах;
      • Меню;
      • Інших елементах навігації.
    • Посилання в email розсилках;
  • Посилання з месенджерів.
  • «Соціальний» трафік — це те ж саме, що і «реферальний», тільки враховуються посилання у соціальних мережах. Facebook, Instagram, YouTube, Вконтакті і т.д.
  • Зайшовши в пошукову систему, вбиваючи запит і переходячи по одному з результатів у видачі — це «органічний» трафік.
  • Зайшовши в пошукову видачу, вбиваючи запит і переходячи по одному з блоків з написом «Реклама» — це «платний» трафік.

З усіх варіантів, пошук у Google є найбільшим джерелом зовнішнього трафіку, майже 35% всіх онлайн-відвідувань (порівняно з 26% з соціальних мереж).

Це означає, що якщо ви зможете потрапити на першу сторінку пошукової видачі (за основними цільовими для вас запитам), у вас буде постійне джерело безкоштовного цільового трафіку.

Стратегія: Як отримати приплив трафіку з пошукових систем

Пошукові системи конкурують, щоб надати найбільш релевантні (відповідні) результати для  запитів користувача.

SEO-parts

Основні складові пошукової оптимізації

Люди використовують пошукову систему, яка надає їм кращі відповіді на їх питання (наприклад, Google).

Пошукові системи монетизують своїх користувачів, продаючи рекламу на сторінці результатів пошуку (більше користувачів = більше доходів від реклами).

Це так просто

Якщо ви хочете досягти успіху в SEO, ваша найкраща стратегія — допомогти Google заробити більше грошей…

.

…і ви можете зробити це, допомагаючи йому відповідати на питання своїх користувачів.

Ось як це зробити:

  • Зрозуміти, що шукають користувачі, і створити контент, який відповідає на їхні запитання — це називається формуванням семантичного ядра (далі СЯ).
  • Допомогти пошуковим системам зрозуміти, про що ваш контент — це називається оптимізацією на сторінці (OnPage оптимізація).
  • Продемонструвати пошуковим системам, що у вас є повноваження відповідати на запитання користувачів, інші веб ресурси підтверджують вашу експертизу в цих питаннях — це називається оптимізацією поза сторінкою (термінів багато — OffPage оптимізація, LinkBuilding, Зовнішня оптимізація і т.д.).
  • Переконатися, що пошукові системи можуть легко знайти ваш контент і швидко та зручно показати його користувачеві на будь-якому пристрої — це називається технічною оптимізацією або технічним SEO.
этапы seo
Основні єтапи пошукової оптимізації

Ключові слова і семантичне ядро

Аналіз ключових слів — базове завдання, з якого починається будь-яка SEO оптимізація. Мета збору ключових слів — зрозуміти, що шукають користувачі, і створити контент, який відповідає на їхні запитання.

Збір ключових слів — це пошук, організація і аналіз запитів користувачів для створення тематичної SEO стратегії.

“Щоб зрозуміти, що потрібно дати клієнту — потрібно дізнатися, чого він хоче”.

Зібравши семантичне ядро, ви можете з легкістю:

  • Оцінити ринковий попит на ваш продукт або послугу;
  • Отримати більш глибоке розуміння вашого цільового ринку;
  • Відкрити для себе «приховані» можливості, які ви могли упустити;
  • Дізнатися, які проблеми турбують ваших потенційних клієнтів;
  • Дізнатися, які бренди є більш затребуваними;
  • І багато іншого.

Одна з чудових сторін SEO полягає у тому, що доступ до даних ключових слів доступний для всіх…

На малюнку інструмент для аналізу ключових слів від компанії Google – Keyword Planner

…що означає, що ви можете конкурувати навіть із великими компаніями.

Щоб провести дослідження ключових слів як професіонал, вам потрібно зрозуміти:

  • Наскільки популярне кожне ключове слово — дізнатися, скільки людей його шукають у певному регіоні (Частотність).
  • Що шукає людина, яка набирає ключове слово — зрозуміти, який контент вам потрібно створити.
  • Наскільки велика конкуренція для кожного ключового слова — щоб зрозуміти, наскільки складно буде потрапити на першу сторінку.

Більшість людей йдуть до кроку номер 1 і припиняють опрацьовувати SEO стратегію. Але це ж не про вас? 😉

Визначити, наскільки популярно ключове слово, можна за допомогою стороннього інструменту (докладніше про це у розділі «Інструменти»).

Частотність запиту

Частотність запиту — це показник того, як часто користувачі в пошуковій системі набирають певний запит або ключове слово в певному регіоні.

При роботі з різними інструментами можна помітити відмінності у частотності одних і тих же запитів. Іноді кількість запитів за даними різних інструментів може значно відрізнятися один від одного.

Наприклад:

На малюнку інструмент для аналізу ключових слів Ahrefs

Ось чому ви повинні розглядати обсяги пошуку як відносні показники, а не як абсолютні.

З наведених вище даних можна зробити висновок, що «квіти» більш популярні, ніж «доставка квітів», тому, на перший погляд, це перше ключове слово виглядає як більш приваблива мета.

Однак, ви повинні спробувати зрозуміти, що шукають користувачі, вписуючи це ключове слово в рядок пошуковика.

Ви можете взяти ключові слова, які вам цікаві, і перевірити їх за допомогою інструментів Google самостійно.

За які ключові слова боротися

По одному слову складно зрозуміти, що саме користувач хоче знайти. Якщо це, звичайно, не бренд або не ім’я власне. Хоча і тут бувають винятки.

Наприклад, логічно припустити, що за запитом «як писати гарно» в Google люди шукають поради з копірайтингу. Відмінна ключова фраза для компанії, що пропонує послуги з контент-маркетингу, вірно? Так подумали агентства — і саме це ми бачимо в пошуковій видачі.

Але також по цьому запиту деякі люди, що вводять його в пошук Google, шукають автобіографічну книгу під назвою «Як писати гарно», написану відомим ютубером Раєном Гіґою.

Ось чому важливо не тільки знати, наскільки частотне ключове слово, а й реально розуміти, що мають на увазі користувачі.

Конкуренція у видачі

Ще одна важлива річ, яку слід враховувати, це конкуренція за ключові слова.

Якщо ключове слово здається придатним для вашого сайту, швидше за все, так само подумають і більшість інших оптимізаторів. Варто перевірити це. І якщо ви виявите, що всі веб-сайти на першій сторінці за обраним запитом належать великим брендам з авторитетними сайтами, — краще використовувати інші ключові слова з меншою конкуренцією.

 

Існує безліч способів визначити авторитет різних веб-сайтів. Деякі інструменти для дослідження ключових слів уже включають в себе показник конкуренції.

Щоб грамотно підготувати семантичне ядро для сайту:

  • Знайдіть ключові слова з достатньою частотністю, щоб забезпечити ваш сайт приростом трафіку.
  • Переконайтеся, що ви розумієте пошукову видачу і як вона пов’язана з вашими ключовими словами.
  • Використовуйте ключові слова, які ви можете реально просунути в ТОП з найменшими витратами.
  • Визначте, які сторінки і який контент вам потрібно створити на своєму сайті на підставі семантичного ядра.

Сервіси для роботи з семантикою

Ось кілька корисних ресурсів, які допоможуть вам зробити перші кроки в дослідженні ключових слів:

Процеси посторінкової оптимізації

On-Page оптимізація: робиться для того, щоб контент на сторінках краще сприймався як людьми, так і пошуковими роботами. Це перша інформація, яку отримає користувач, побачивши ваш сайт у видачі.

Результати органічної видачі за запитом “SEO”

За назвою (Title) і описом (Description) сторінки користувач буде вирішувати — переходити з пошукової видачі на сайт чи ні. А пошукова система буде вирішувати — чи показувати їй в принципі вашу сторінку у відповідь на запит користувача, чи ні.

 

Покажіть, що ви готові задовольнити запит користувача. Оформіть заголовок для сторінки (Title) і короткий опис (Description) того, про що збираєтеся розповісти на цій сторінці.

Внутрішня оптимізація на сторінці — це процес поліпшення змісту ваших сторінок. Контент повинен бути не тільки цікавим і правильно оформленим, але й унікальним, як у порівнянні з іншими сайтами, так і всередині вашого.

Пошукові роботи постійно сканують інтернет, щоб знайти якісний і унікальний контент. Але хоч яким складним буде алгоритм Google, він не може зрозуміти зміст веб-сторінки також легко, як ви і я.

Роботи приголомшливі – але вони все ще не ми.

On-page оптимізація

Ви вже знаєте, що пошукові системи прагнуть показувати максимально релевантні (відповідні) відповіді на питання своїх користувачів.

Це означає, що будуть переглянуті понад сто мільярдів (це одиниця, за якою слідують дев’ять нулів 🙂) веб-сторінок, з яких на першій сторінці видачі пошукової системи, там де знаходиться 99% користувачів, буде показано тільки 10.

Так як же Google та інші пошукові системи з’ясовують, який результат найбільш релевантний для кожного запиту?

По-перше, вони фільтрують за максимальною відповідністю:

  • Чи є на сторінці точне входження пошукового запиту і наскільки часто воно вживається;
  • Крім основного запиту, пошукові роботи аналізують супутні слова — LSI ключі (*докладніше що це трохи нижче), які допомагають максимально докладно розкрити відповідь на запит;
  • Наскільки заголовок (Title) і короткий опис (Description) сторінки відповідають запиту користувача;
  • Розмір контенту на сторінці — у великому тексті, швидше за все, більше корисної інформації та вона розписана доступно і детально (але це не точно 😉);
  • Водянистість — наскільки грамотно і “по темі” була написана стаття (якість не повинна страждати від кількості);
  • Експертність — чи є інформація про автора, посилання на джерела даних і досліджень (дуже важливо для медицини й не тільки) і т.д .;
  • Заспамленності — кількість і щільність використання ключових слів та їх словоформ, по відношенню до загального обсягу тексту, а також до обсягів текстів і ключових фраз у кожному конкретному абзаці;
  • Поведінкові чинники — як довго користувачі залишалися на сторінці, куди перейшли потім (шукати ту ж інформацію у пошуковій системі або пішли з сайту без повторного запиту, задовольнивши свою потребу).

І це далеко не повний перелік чинників, який впливає на вибір кожної конкретної сторінки з мільярда варіантів.

Наступного разу, коли ви виконаєте пошук в Google, подивіться загальну кількість результатів у верхній частині сторінки.

* LSI ключі — це слова і фрази, які підвищують експертність та релевантність тексту пошуковому запиту. Візьмемо для прикладу пошукову фразу «Купити цуценя». На сторінці, крім неї, будуть присутні різні основні комерційні ключі, наприклад: продаж цуценят, вибір щеняти, ціни на цуценят, розплідник по продажу цуценят і т.д. Але, крім цього, на сторінці будуть зустрічатися і різні інші слова і фрази, такі як: порода, щеплення, родовід, послід, шерсть, дресура, виставки, медалісти, кобелі, суки і т.д. Ці та подібні ключі показують пошуковій системі — наскільки повно розкрита тема цуценят і на скільки експертною можна вважати дану конкретну сторінку.

Структура контенту на сторінці

Отже, у вас вже є правильно написаний і оптимізований контент. Залишилося зробити його зручним для сприйняття як користувачами, так і пошуковими системами. Для цього необхідно правильно розмітити контент заголовками H1-H6.

Приклад правильної структури заголовків на сторінці

Що потрібно враховувати при формуванні заголовків на сторінці:

  • Тема h1 — тільки 1 на сторінці.
  • Усі заголовки всередині сайту повинні бути унікальні.
  • Заголовки повинні містити тільки текст (не оформляйте ними картинки, таблиці, кнопки і блоки навігації сайтом і т. д.).
  • Не використовуйте одночасно з тегами bold, strong.

А також додати, де потрібно, таблиці зі зведеними даними, марковані списки, графіки і т.д. Не зайвим буде розбити текст на абзаци не тільки за заголовками, але і за логічними блоками, щоб контент у цілому не виглядав, як простирадло тексту.

І не забувайте, що видів контенту багато, ось найпопулярніші види контенту:

  • Відео;
  • Аудіо;
  • Зображення (фото, слайди, інфографіка, схеми …);
  • Документи;
  • Агрегований контент;
  • Текстовий:
    • SEO-тексти для інтернет-магазинів;
    • SEO-тексти для сайтів послуг;
    • Тексти для карток товарів;
    • Тексти для карток послуг;
    • Відгуки;
    • Статті в блог і інфопроекти:
    • Статті (Evergreen, long read);
    • Авторські колонки;
    • Поради (How to, tips, advice);
    • DIY (Зробити своїми руками, інструкції, рецепти);
    • Новини;
    • Огляди;
    • Порівняння;
    • Інфографіки;
    • Прес-релізи;
    • Семінари/вебінари/курси;
    • Довідники (Каталоги, енциклопедії);
    • І т.д.

І кожен вид контенту вимагає свого унікального підходу до підготовки та оптимізації.

Сервіси для оптимізації контенту

Ось кілька корисних ресурсів, які допоможуть вам зробити перші кроки в оптимізації вашого контенту:

Зовнішня оптимізація і link building

Пошукові системи вважають, що чим більш авторитетна (популярна) веб-сторінка (і веб-сайт, до якого вона належить), тим вище ймовірність того, що інформація на цій сторінці дасть кращу відповідь на питання користувача, і в цілому кращий користувальницький досвід.

Простіше кажучи, все зводиться до популярності

Пошукові системи не називають точні метрики, за якими обчислюється авторитетність. Але на підставі патентів, експериментів, A/B тестів були вироблені робочі гіпотези, і навіть з’явилися сервіси, які допомагають досить точно визначати авторитетність, або як її ще називають, «Траст» пошукових систем:

UR — рейтинг конкретної сторінки, а DR -рейтинг домену в цілому. Це власні метрики сервісу Ahrefs для вимірювання авторитету сторінки і веб-сайту відповідно.

У SEO авторитет в основному визначається посиланнями з інших сайтів на ваш. Уявіть собі, що посилання — це голоси інших ресурсів на користь вашого (як на виборах). Коли інший сайт посилається на ваш, пошукові системи будуть розглядати це посилання, як підтвердження авторитетності вашого сайту.

Стратегія Link Building — це не що інше, як нарощування маси. Це процес стратегічного отримання посилань від третіх сторін на ваш сайт для підвищення авторитету ваших сторінок.

“Якщо відкинути деталі, більше посилань = більше авторитету”

Однак не всі посилання принесуть однакову користь. Більш цінними вважаються:

  • Посилання з унікальних доменів (наприклад, 10 посилань з 10 різних сайтів краще, ніж 10 посилань з одного сайту);
  • Прямі посилання з авторитетних сторінок і сайтів — чим вище рівень довіри (трасту) до сайту або сторінки, яка на вас посилається — тим ефективніше для вас таке посилання;
  • Посилання з тематичних сайтів або з тематичних сторінок сайту суміжної тематики (тобто посилання з сайтів на схожу тему краще, ніж посилання з сайтів на абсолютно не пов’язану тему);
  • Посилання, в анкорах яких є релевантні ключові слова — наприклад, на сторінку, яка продає смартфони, можна послатися з текстом анкору: «Дивись тут», а можна послатися з текстом: «Тут можна купити смартфон». Другий варіант дасть більше ефекту для просування за запитом «Купити смартфон».

АДРЕСА ПОСИЛАННЯ           АНКОР ПОСИЛАННЯ

<a href=”https://iprospect.com.ua/”           Performance агентство №1</a>

  • Посилання, розміщені у верхніх частинах і всередині тіла сторінки (у порівнянні з посиланнями, розташованими нижче на сторінці, в колонтитулах, на бічній панелі) дають більше ефекту.
  • Посилання з сайтів однієї з вами географії трафіку. Тобто якщо у сайту, який на вас посилається, хоча б половина аудиторії з вашої країни — значить ефект від такого посилання буде вище, ніж якщо відсоток ваших співвітчизників на майданчику буде на рівні 10-20%.

Грамотне формування посилальної маси вважається найскладнішою частиною SEO, тому, якщо вам вдасться опанувати її, у вас буде суттєва перевага перед конкурентами.

Якщо компанія вміє грамотно купувати посилання, вона отримує величезний обсяг трафіку в результаті.

Сервіси для роботи з посилальним профілем сайту

Ось кілька корисних ресурсів для початку роботи з посиланнями:

А ось кілька сервісів, де ви можете поспілкуватися з власниками сайтів і домовитися, щоб вони розмістили посилання на ваш сайт:

Технічна оптимізація: переконайтеся, що пошукові системи можуть знайти ваш контент

Досі ми говорили про всі важливі речі в стратегії SEO.

Якщо розглядати SEO, як будівництво будинку, то ми встановили фундамент, стіни, дах, додали меблі і зробили ландшафтний дизайн…

… Тепер прийшов час поговорити про електрику і водопровід.

Вода і електрика не зроблять ваш будинок унікальнішим за інші будинки, але без них все інше не матиме значення.

Ось як варто сприймати технічне SEO.

Технічне SEO — це все, що ви робите, щоб пошуковим системам було легше знайти і проіндексувати ваш контент на сайті. І хоча це може звучати лякаюче, не хвилюйтеся, вам потрібно подбати всього про чотири основні речі:

  1. Переконайтеся, що пошукові системи можуть індексувати сторінки вашого сайту
  2. Насамперед, пошукові системи не можуть індексувати і ранжувати ваші сторінки, якщо вони не можуть їх знайти або ви випадково заблокували їх.Найпростіший спосіб запобігти цьому:
    1. Переконатися, що файл robots.txt не блокує доступ до сторінок, які ви хочете ранжувати. Його можна знайти за адресою http://ВАШ-САЙТ.com/robots.txt. Переконайтеся, що в ньому немає директиви Disallow: /
    2. Створити XML карту сайту і вказати шлях до неї у файлі robots.txt

    Більше інформації за цими двома пунктами можна знайти в довідці Google:

    https://support.google.com/webmasters/answer/156184?hl=ru

    https://support.google.com/webmasters/answer/6062596?hl=ru

    Щоб зрозуміти, скільки зараз сторінок в індексі пошукової системи, скористайтеся в пошуковому рядку оператором: site: https://ВАШ-САЙТ.com/, як на картинці нижче:

    1. Виправте помилки та непрацюючі посилання

    Коли користувач або пошуковий робот звертається до будь-якої сторінки вашого сайту, у відповідь він отримує так звану “відповідь сервера”. Ось найбільш популярні відповіді:

     

    • 200 — все ок, сторінка відкривається і доступна.
    • 301 — сторінка недоступна, але вас зараз перенаправляють на іншу робочу сторінку.
    • 404 — сторінка була, але її видалили:

  • 501, 503, 505, 507 … — сторінка недоступна на рівні серверу — або у вас не вистачає прав доступу, або на сайті є технічні проблеми:

В ідеальному світі на сайті повинні бути тільки сторінки, які доступні і віддають код відповіді 200. Чим менше у вас буде сторінок з іншими кодами відповіді — тим краще пошукові системи будуть сприймати ваш сайт:

Яку саме віддають відповідь сторінки вашого сайту, можна перевірити вручну в браузері в «Інструментах розробника», або автоматично, за допомогою спеціального софту, перелік якого ми дамо нижче.

  1. Перевірте оптимізацію сайту під мобільні пристрої

На дворі 2019 рік. Не потрібно пояснювати, що більшість переглядають сайти через мобільні телефони. Напевно, у вас самих був неприємний досвід повільного завантаження сайту з мобільних пристроїв, або контент, який вилазив за межі екрану.

Прагнучи підвищити зручність роботи своїх користувачів, Google та інші пошукові системи почали використовувати мобільність, як фактор ранжування (особливо для результатів мобільного пошуку).

На етапі створення сайту дуже легко внести зміни, більшість CMS, наприклад, WordPress, Squarespace, Shopify і інші подбали про спеціальні інструменти для роботи з мобільною версією сайту.

А ось якщо ви маєте справу з існуючим сайтом, який не підходить для мобільних пристроїв, вам варто поговорити з розробником про виправлення цієї недоробки — і якомога швидше.

Перевірити свій сайт можна за допомогою зручного інструменту Google:

https://search.google.com/test/mobile-friendly

  1. Прискорте свій сайт
  2. З кожним роком користувач стає все більш розпещений і вже не готовий чекати завантаження сайту по 7-10 секунд, як раніше. Чим більше часу потрібно для завантаження контенту на пристрої, тим менше ймовірність того, що користувач дочекається і не піде на інший ресурс. Закономірно, що сайти з хорошою швидкістю завантаження сторінок отримують вищій рейтинг і місце в ранжуванні, ніж повільні і важкі. Поточний золотий стандарт швидкості завантаження сторінки, до якого потрібно прагнути — 1-2 секунди.Процес прискорення сайту включає в себе поліпшення або реалізацію кешування, оптимізацію зображень і позбавлення зайвої коду та скриптів.

Google створив і постійно допрацьовує корисний інструмент для перевірки швидкості вашого сайту:

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Перевірка швидкості для 3G і 4G підключення:

https://www.thinkwithgoogle.com/intl/ru-ru/feature/testmysite

Непоганий сторонній ресурс для комплексної перевірки швидкості завантаження сторінок:

https://gtmetrix.com/

Але довести свій сайт до показника 100/100 найчастіше досить ресурсомістке завдання, тому на старті ми рекомендуємо зосередитися на самих основних і серйозних проблемах:

  • Оптимізувати зображення — вони не повинні важити більше 50-100кб;
  • Оптимізувати код — максимально видалити всі зайві елементи, а стилі і скрипти винести у відповідні файли CSS і JS;
  • Включити кешування.

Ось повний перелік для любителів завдань із зірочкою:

аудит page speed

Ви виправите достатньо велику кількість технічних проблем на вашому сайті і забезпечите його нормальне ранжування після того, як пройдете через ці пункти:

  • Індексація у пошуковій системі;
  • Помилки доступу до сторінок сайту;
  • Зручність використання на мобільних пристроях;
  • Швидкість завантаження на робочому столі і мобільному пристрої.

Але хочемо вас одразу попередити — це тільки верхівка айсбергу.

Більш детальну інформацію про технічну оптимізації сайту ми зберемо для вас в окрему повноцінну статтю, так як це один з найважливіших пунктів для SEO.

Сервіси для технічного аудиту сайту

Щоб просканувати свій сайт і знайти основну технічну проблематику, ви можете використовувати один з наступних сервісів:

 

Усі ці сервіси виконують приблизно одну функцію — сканують ваш сайт і знаходять всі основні технічні помилки. Те, що можна виправити через адмін-панель сайту, ви можете виправити самостійно, а все інше передається на впровадження команді розробки.

Аналітика: важливі для SEO показники

А тепер давайте поговоримо про те, як взагалі оцінити ефективність своїх дій з сайтом.

Ось основні SEO KPI, які варто відстежувати, причому не тільки SEO фахівцю, але і маркетологу проекту, бізнес аналітику і CMO:

Позиції

Як тільки сайт завантажується у веб та стає доступним для користувачів і пошукових систем, він тут же починає ранжуватися в пошукових системах. Тобто вашому сайту по кожному пошуковому запиту присвоюється якась позиція у результатах видачі пошукових систем. Виглядає це приблизно так:

Але на старті ситуація не виглядає так райдужно і позиції сайту далеко за ТОП 100 видачі Google.

Постійна робота над поліпшенням сайту призводить до того, що за вашими цільовими запитами ви будете все ближче і ближче до ТОП 10 видачі пошукових систем — тобто до першої сторінки.

Розкладемо цю ситуацію за етапами:

  • Ви викотили в світ новий сайт — всі позиції за ТОП 100.
  • Провели технічну оптимізацію сайту — сайт починає плавно рости і з ТОП 100 поступово приходить у ТОП 70-80.
  • Провели оптимізацію контенту — сайт продовжує зростати і з ТОП 70 поступово входить в ТОП 40-50.
  • Наростили значимий обсяг якісної посилальної маси — сайт з ТОП 40 зростає далі і доходить до ТОП 10.
  • Попрацювали на UX/UI складовими сайту, ще раз поліпшили контент, прискорили завантаження сторінок — сайт, за рахунок хороших поведінкових факторів та інших складових оптимізації, рухається по ТОП 10 у ТОП 3.
  • Продовжуємо всіляко покращувати сайт, щоб утримувати своє місце в ТОП 3.

Видимість

Видимість — це показник, який визначає кількість показів за вибраними ключовими фразами, виходячи з займаних позицій сайту в пошуковій видачі.

Тут CTR — це середній показник клікабельності для вашої тематики.

Розраховується, як процентне відношення числа кліків на сайт при певній позиції, до всієї кількості показів.

Цей показник допомагає спростити аналітику динаміки поліпшення позицій вашого сайту. Особливо корисний, коли ви працюєте з великим семантичним ядром на багато тисяч запитів.

Трафік

Це переходи на ваш сайт з пошукових систем. Найпростіша метрика. Чим ближче ваш сайт до ТОП 10 по основним пошуковим запитам — тим більше трафіку отримує ваш сайт. Само собою, максимум трафіку сайт отримає, коли всі його цільові запити будуть у ТОП 1 пошукової видачі.

Кілька нюансів:

  • У трафіку є сезонність — ви можете бути ТОП 1 по запиту «Відпочинок у Туреччині», але в червні ви отримаєте по цьому запиту 40 000 трафіку, а в листопаді — 4000.

  • Географічне місце запиту — одна і та ж інформаційна стаття на сайті для USA аудиторії може зібрати 20 000 відвідувачів, а для UK — 1000.
  • Реальне місце у видачі з урахуванням блоків відповідей, карти, контекстної реклами — чим більше над органікою реклами і різних додаткових блоків — тим менше людей доскролять навіть до ТОП 3, не кажучи про результати нижче.
  • Привабливість сніппету — ви можете бути нижче у видачі, ніж ваш конкурент, але якщо у вас привабливіше сніппет — користувачі будуть частіше переходити на ваш сайт, ніж на сайт конкурента.

У будь-якому випадку, впродовж робіт над сайтом картина повинна виглядати наступним чином:

Брендовий і категорійний трафік

Слід пам’ятати про відмінність між пошуком за запитами за участю бренду і без нього. Пошукові запити по бренду включають в себе назву вашого бренду або веб-сайту в ключовому слові — наприклад, «iProspect Ukraine агентство performance-маркетингу» або «айпроспект розкрутка сайту».

Як ви могли здогадатися, конкуренція за брендовий трафік в органіці дуже низька — в основному все баталії йдуть у рекламній видачі. Просто сторінки вашого сайту — це найбільш релевантні результати за запитами, які включають ваш бренд, і тому для пошукових систем цілком логічно, що ви по цих запитах на першому місці.

Пошуки без бренду — це ті запити, в які не включено назву вашого бренду, наприклад, «замовити послуги з просування сайту». Тут і відбувається основна битва — адже люди, які шукають щось без вказівки бренду, ще не визначилися, у кого вони хочуть придбати товар або послугу, і є ласим шматочком для будь-якого сайту.

Конверсії

Конверсія — це будь-яка корисна для бізнесу дія, вчинена на вашому сайті. Це може бути замовлення товару або послуги, реєстрація, скачування прайс листа, перегляд сторінки з цінами, заповнення форми зворотного зв’язку, дзвінок і т.д.

Показник конверсії — це кількість користувачів у процентному співвідношенні, які вчинили потрібну дію, по відношенню до загальної кількості відвідувачів сайту.

Ваші роботи над сайтом повинні постійно позитивно впливати на показник конверсії і вести до його зростання.

Бізнес-метрики будуть залежати від стадії воронки, для якої створюється кожна частина контенту. Вони будуть визначати, чи дійсно ваш SEO-трафік приносить результати для вашого бізнесу, або навпаки привертає увагу нецільової аудиторії.

Щоб почати аналізувати ці показники, потрібно налаштувати Цілі в Google Analytics або інший аналітичній системі, що дозволяє відстежувати органічний трафік і конверсії.

ROI

Return on Investments — повернення інвестицій. У цьому випадку — вкладених в оптимізацію сайту.

Формула не враховує фінансові та бухгалтерські витрати (витрати на логістику, канцелярське приладдя, зарплати і так далі). Беруться до уваги тільки матеріальні вкладення і оплата праці SEO-фахівця. З огляду на це, показник коректно називати ROMI (Return on Marketing Investments), він відображає повернення тільки маркетингових інвестицій.

Загальна рекомендація щодо розрахунку ROMI для SEO — рахувати його не щомісяця, а квартально, або від року до року. У цьому кардинальна відмінність SEO від платних джерел трафіку.

Для порівняння наведемо приклад:

Ви вкладаєте в рекламу щомісяця 1000 грн. для показу свого сайту по ключових запитах у ніші, наприклад, “продаж смартфонів”. Ось як будуть виглядати основні показники ефективності протягом року в каналах PPC і SEO:

 

Як видно з таблиці — SEO програє платним джерелам трафіку в перші місяці роботи, але у перспективі року і більше показує значно більш ефективні результати.

Бонус: інструменти SEO

Коротке wiki по найкориснішим SEO інструментам.

Google Analytics: найпопулярніший інструмент веб-аналітики в світі. Ви можете використовувати Google Analytics, щоб відстежувати органічний трафік і аналізувати поведінку відвідувачів на сайті, а також вчинені ними цільові дії.

Google Search Console: цей інструмент допомагає власникам сайтів управляти своєю присутністю у пошуку. За допомогою Google Search Console ви можете відстежувати помилки сканування та індексації вашого сайту, отримувати інформацію по пошуковому рейтингу, позиціях, трафіку, показах і CTR, а також отримувати повідомлення про накладені на сайт санкції з боку пошукових систем за зловживання SEO і спам.

Використовуйте ці інструменти для пошуку можливих варіантів ключових слів, аналізу обсягу пошуку та визначення конкурентоспроможності ключових слів.

Google Ads Keyword Planner: раніше це був інструмент пошуку ключових слів для більшості оптимізаторів. Проте, Google різко обмежив обсяг даних, які ви можете отримати за допомогою цього інструменту. Якщо ви не готові витрачати значні суми на їх рекламній платформі. Звичайно, це все ще майже безкоштовно і краще, ніж нічого. Але ми рекомендуємо використовувати й інші інструменти.

Ahrefs: створив одну з найбільших і надійних баз даних про ключові слова. Він пропонує великий набір простих у використанні і вкрай необхідних для оптимізатора інструментів:

  • Аналіз посилального профілю сайту;
  • Аналіз конкурентів з видачі;
  • Технічний аудит сайту;
  • Аналіз платної видачі;
  • Аналіз контенту.

Serpstat: Аналізуйте потрібні тексти конкурентів і використовуйте їх досвід, щоб створювати унікальний контент для вашої ніші. Залучайте на свій сайт нову аудиторію за допомогою грамотного контент-маркетингу.

  • Аналіз ключових фраз;
  • Пошукова аналітика;
  • Аналіз платній видачі.

Пастки в SEO

Будь-який напрямок digital-маркетингу сповнених жахливих порад — можливо, навіть більше, ніж інші напрямки маркетингу разом узяті.

У кращому випадку, слідуючи неправильним порадам, ви витратите значний обсяг часу і грошей на речі, які не працюють.

У гіршому випадку — ви можете закінчити алгоритмічними або ручними санкціями від пошукової системи. Попросту — отримати БАН для сайту і втратити всі досягнення.

Ми склали список речей, яких вам слід уникати:

  • Пробувати тактики, які обіцяють «миттєві» результати. Більшість з них не працюють, або працюють у короткостроковій перспективі на пару місяців, після чого все закінчується дуже погано. Є деякі тактики, які можуть бути ефективними, але також вони йдуть врозріз з умовами роботи в пошукових системах. В індустрії SEO їх називають «Чорним SEO». Ризики значно переважують переваги використання цієї тактики, і пошукові системи ЗАВЖДИ виявляють їх.
  • Тримайтеся подалі від таких речей, як приватні блоги, створені тільки для продажу посилань, сервісів обміну посиланнями, сервісів автоматичного просування, тимчасових (орендних) посилань і інших подібних речей. SEO — це, в першу чергу, робота над якістю сайту, кнопки «Бабло» в ньому (як і в будь-який інший маркетингової сфері) не існує.
  • Пошукові системи постійно оновлюють свої алгоритми. Ті речі, які працювали 10 років тому, ймовірно, не будуть працювати сьогодні. Багато оптимізаторів використовують застарілі методи просування, які були актуальні у 2010-2014 році, але вже не працюють зараз. Обов’язково перевіряйте інформацію у декількох джерелах, перед тим як впроваджувати щось у себе на сайті, якщо це не базові речі, як у цій статті.

Надмірно технічна порада

Якщо SEO-фахівець працює у великій компанії з великим проектом, який вже привертає сотні тисяч трафіку на місяць, то він може впровадженням невеликих технічних правок досягти величезного результату.

Однак, якщо ви тільки починаєте, краще триматися подалі від надмірно технічної тактики і зосередитися на тому, щоб отримати повне уявлення про основи SEO. Навряд чи зміни показника TTFB з 400 мс на 200 мс дадуть вам великий приплив трафіку, а ось кілька добре оптимізованих посадочних сторінок цілком можуть.

Післямова

Підіб’ємо підсумки, які вам потрібні знання в області SEO, щоб підвищити рейтинг сайту і залучити трафік з пошукових систем.

  1. Зберіть семантичне ядро, щоб зрозуміти пошукову видачу і проаналізувати конкуренцію за цими ключовими словами. Дивіться розділ «Дослідження ключових слів» цього посібника, щоб знайти корисні ресурси.

Результат: ви повинні скласти повний список ключових слів з привабливим об’ємом потенційного трафіку і низьким рівнем конкуренції.

  1. Створіть контент (або відредагуйте існуючий контент) і оптимізуйте його.

Результат: Під кожну групу пошукових запитів у вас повинна бути посадкова сторінка, яка ідеально оптимізована під цю групу ключових слів і дає користувачеві максимально повну і детальну відповідь на всі його питання, пов’язані з цим запитом.

  1. Постарайтеся залучити до вашого сайту як можна більше посилань з інших ресурсів, які підходять вам за тематикою, географією та рівнем якості. Зверніться до розділу «Зовнішня оптимізація і link building» цього посібника, щоб знайти корисні сервіси для цієї мети.

Результат: кожна з ваших цільових посадочних сторінок має хоча б по кілька зовнішніх посилань з рекомендаціями від інших ресурсів.

  1. Переконайтеся, що на вашому сайті немає серйозних технічних помилок. Для цього ви можете повернутися до розділу «Технічна оптимізація» цієї статті.

Результат: усі цільові сторінки вашого сайту повинні бути правильно проіндексовані і не містити помилок. Крім того, ваш сайт повинен бути Mobile Friendly і віддавати контент максимально швидко.

  1. Постійно контролюйте ефективність ваших зусиль по SEO, відстежуючи ваші позиції, видимість, органічний трафік, конверсії і ROMI.

Результат: ви повністю розумієте, яка дія дала позитивний ефект для вашого сайту і вашого бізнесу.