4 бар'єри, які заважають вашій діджитал трансформації
З приходом в наше життя карантину багато компаній змогли діджиталізуватися. Але не всі. Для тих, у кого процеси переходу в діджитал забуксували, ми й переклали цю статтю глобального iProspect – звісно, додавши український досвід. У ній ви дізнаєтеся про основні бар'єри на шляху переходу в діджитал, а також про те, які процеси потрібно налагодити в компанії, щоб безболісно пройти цей трансформаційний шлях.
Digital Transformation: Still loading
Цифрова трансформація – ймовірно, найактуальніша тема сьогодні. Завдяки діджиталізації споживачів, від покупок до розваг, цифрова трансформація стала імперативом практично для будь-якого бізнесу.
Докази появи нових бізнес-моделей можна знайти всюди: змінився спосіб життя людей, змінилися і статки компаній, що продають їм свої товари та послуги. Сервіс Airbnb прийняв 500 мільйонів гостей з моменту свого створення у 2008 році, тоді як Thomas Cook, найстаріша туристична компанія, припинила свою діяльність після 178 років. Uber створює загрозу для класичних сервісів виклику таксі, Dollar Shave Club – для гігантів бізнесу, пов'язаного з особистою гігієною, Amazon - для ... взагалі всіх бізнесів :)
Так само і в українських реаліях є багато маленьких і маневровних компаній, які з успіхом витісняють колишніх гравців ринку. Наприклад, сервіс Grammarly, який за допомогою штучного інтелекту допомагає грамотно писати тексти англійською без допомоги репетиторів і мовних шкіл. Або ж компанія PDF Filler, з офісом в Києві, яка допомагає автоматизувати документообіг і надає сервіс електронного підпису.
І хоча багато з цих нових моделей ще не перевірені на довгій дистанції (і виживають коштом інвестицій, а не прибутку), вони, у будь-якому випадку, більш маневровні за старі моделі ведення бізнесу. А це вже вагомий привід великим компаніям для трансформації.
Навряд чи ви зараз зможете назвати хоча б одну компанію, яка обійшла стороною шлях трансформації та зараз почуває себе "у шоколаді". Так, у компанії може бути різкий зліт, великі інвестиції та істотний прогрес завдяки команді, але вона все одно стикається з безліччю труднощів.
Ранні історії успіху — це, як правило, ті компанії, у яких трансформаційний процес від початку вплетений в ДНК, що однозначно дає їм перевагу й усуває певні бар'єри на шляху до успіху.
Що заважає діджитал трансформації
Згідно з дослідженням iProspect Global, маркетологи визначили три найважливіших компоненти успішної діджитал трансформації:
- наявність стратегії, заснованої на даних
- правильно підібрані технології в інфраструктуру компанії
- визначення своєї стратегії культурної трансформації
Що цікаво, узгодження з топ-менеджментом виявилося в самому кінці списку пріоритетів.
На скріншоті вище сірим кольором позначені важливі аспекти діджитал трансформації, а бордовим — ті, які найчастіше не беруться до уваги або недооцінюються. Бачимо, що всі 3 аспекти, які на думку маркетологів несправедливо не беруться до уваги при діджитал трансформації, пов'язані з людьми — це зміна культури компанії, стратегія навчання співробітників та узгодженість з керівництвом.
На думку Рохана Філіпса, Global Chief Product Officer, це може вказувати на те, що маркетологи розриваються між тим, що диктує індустрія – а саме, дані й технології, як альфа і омега всіх процесів, — і своїм власним досвідом, коли людський фактор дуже часто виявляється недооціненим.
Всі компанії різні, у кожної — свої амбіції й плани розвитку бізнесу. Але існує ряд загальних бар'єрів, з якими компанії зустрічаються на різних етапах переходу в діджитал площину.
Зовнішня невизначеність не повинна вести до бездіяльності
Кожен другий маркетолог сприймає зростання конкуренції як бар'єр для поліпшення відносин зі споживачами. Кожен третій вважає, що бар'єр — це регулювання захисту даних. А кожен четвертий побоюється так званої фрагментації медіа — коли у користувача величезна кількість каналів споживання інформації.
І якщо додати чинники невизначеності геополітичного майбутнього та посиленого контролю з боку споживачів, компанії можуть стати нерішучими та бездіяльними. Трансформаційні процеси можна успішно пройти тільки в тому випадку, коли керівництво орієнтується на причину трансформацій і має чіткий план змін для всіх стейкхолдерів.
Розрізненість веде до хаосу
Нездатність об'єднати розрізнені структури всередині організації означає, що команди та технології не будуть взаємодіяти, процеси не будуть протікати плавно. В кінцевому підсумку споживчий досвід буде в кращому випадку неповним, в гіршому — суперечливим.
Для діджитал трансформації зазвичай необхідно переглянути процеси і реорганізувати позиції для впровадження нових функцій в теперішній маркетинг. Найчастіше діджитал вводиться як незалежний підрозділ в наявну інфраструктуру, і немає розуміння того, як потрібно змінити чинні процеси та культуру.
Організаціям також варто бути обережними з залученням зовнішніх діджитал-фахівців на посади, що керують трансформацією бізнесу. Чому так? Річ у тім, що для впровадження трансформації необхідне глибоке занурення в бізнес і впевнені управлінські навички для ефективного розв'язання в масштабах всього бізнесу.
Кожен п'ятий маркетолог визнає, що налагодження внутрішнього співробітництва є одним з найскладніших завдань, тому ефективний обмін інформацією між відділами ніколи не був важливіше.
Немає оцінки в реальному часі – немає реального прогресу
80% маркетологів хочуть взяти на себе більше відповідальності за інновації в продуктах і послугах в найближчі роки. Але важливо пам'ятати, що відсутність надійної системи вимірювання результатів майже завжди є гарантією невдачі, особливо для експериментальних проєктів та інновацій. Бізнес потребує підтверджених успіхів, щоб масштабувати нові практики. В іншому випадку існує ризик опинитися в нескінченному потоці експериментів, які ні до чого не приводять.
Окрім інструментів оцінки, полегшують застосування нових способів ведення бізнесу розвинені процеси та культура і перетворюють їх в нові робочі методики, щоб в кінцевому підсумку впливати на ринки в широких масштабах.
Технологічність – не запорука успіху
За даними глобального Dentsu Aegis Network, 79% маркетологів бачать необхідність трансформації свого бізнесу за допомогою технологій. При цьому 40% маркетологів, які інвестували у технології для збору даних про клієнтів, не розуміють, як перетворити це в цінність для бізнесу.
Технологія, безумовно, може сприяти цифровій трансформації, але вона ніколи не повинна бути самою стратегією. Перш ніж інвестувати в технологію, компаніям варто скласти чітке уявлення про свої бізнес-цілях, ролі діджитал технологій в обраної моделі виходу на ринок і різних наслідків для організації.
Це особливо важливо для керівників, які вирішують розробляти і використовувати власні технології, наприклад, для активації маркетингу. Їм слід враховувати і багато інших аспектів, наприклад, найм необхідних фахівців, ведення переговорів про вигідне партнерство з платформами, кваліфікації технічної команди.
Щоб уникнути попадання в ті 40%, важливо провести детальний аналіз, що охоплює досвід роботи з клієнтами, потенційне повернення інвестицій, вплив на організацію в цілому та управління перетвореннями.
Тепер і ви знаєте, які чинники заважають цифровій трансформації бізнесу і що з цим робити. Як бонус за те, що ви дочитали цю статтю залишаємо тут 10-ступінчасту модель SCHEMA®, яка допомагає збільшити ймовірність успішної діджитал трансформації ;)