Головна > Блог > Маркетинг в умовах карантину

Маркетинг в умовах карантину

Виктория Осейко
Маркетинг 10 квітня 2020

Як ми нещодавно дізналися, пом'якшення карантину відбудеться не раніше середини травня. Напевно, найголовніше, що важливо сказати про кризу – вона не перша і не остання в житті нашої країни. А отже, твереза голова – наше все.

На цей час для маркетингу головне – грамотна комунікація, своєчасне реагування на загострення та інфоприводи і адаптація до актуальних потреб споживачів.

Що можна зробити, щоб вийти з кризи переможцем?

# 1 Розібратися з бюджетом на маркетинг

Якщо ви належите до тих щасливчиків, у яких бюджет залишився колишнім, – вітаю, ви працюєте в прогресивній та, вочевидь, стабільній компанії. Для багатьох ніш, які балансують між онлайн та офлайн, зараз відкрилося вікно можливостей. Якщо ви належите до цієї категорії, можете спробувати збільшити бюджет і відхопити шматок у конкурентів.

Якщо ж ви відчули удар кризи, ваше завдання зараз – перерозподілити наявні кошти так, щоб маркетинг вашої компанії зазнав мінімальних втрат.

Серед всіх наших клієнтів тільки два тимчасово відмовилися від рекламних інвестицій. Обидва з областей, які постраждали від карантину: туризм та авіа. Решта ніш – е-комерс, банки, фарма, агро, онлайн послуги – продовжують інвестувати в маркетинг, а деякі навіть збільшили свої бюджети.

#2 Передивитися рекламні стратегії

Перш за все, вам потрібно визначитися зі стратегією – зробите ви перерву в платній рекламі, щоб потім яскраво повернутися, або будете рівномірно розподіляти рекламні бюджети? Реальність така, що в існуючих умовах не всі бізнеси знають, що їх чекає в наступному півріччі, а значить перший варіант трохи ризиковий. Що б ви не планували до кризи – стратегії на другий і третій квартал потрібно переглянути.

Зараз, коли увага вашої аудиторії спрямовано на новини, варто актуалізувати заплановані запуски нових продуктів. Наприклад, запуск дорогого софту в b2b, цілком можливо, варто відкласти на кращі часи.

В той само час запуск сервісів та продуктів онлайн – це актуально. Якщо продукт ще на стадії розробки – на період карантину можна викотити тестову його версію безкоштовно. А якщо цей і без того хороший інфопривід ще й посилити якісним промо – то ви отримаєте й інсайти з доопрацювання, і медійне охоплення. Багато компаній зараз придумують нові продукти та переробляють існуючі, щоб мати можливість продавати онлайн. Rozetka заколлабилась з Новою Поштою і АТБ, Сільпо запустив доставку продуктів, Planeta Kino запропонувала сертифікати на кіно і попкорн в звичайному магазині – все це дуже навіть в тему карантину.

Детально проаналізуйте ваш ринок і діяльність конкурентів: що змінилося, з якими новими змінними вам доведеться працювати, на що роблять упор конкуренти? У розрізі SEO перевірити активність конкурентів можна заглянувши в Ahrefs: коли зростає кількість нових доменів-донорів і кількість ключів в ТОП 10, за якими ранжируется сайт. У розрізі PPC можна подивитися, чи крутять конкуренти рекламу і за якими ключовими словами – Spywords і Serpstat на допомогу.

#3 Обрати рекламні канали

Наступним кроком варто чітко зважити, які канали вам по кишені, а які – ні. Зараз багато компаній звернулися в онлайн, а значить в багатьох нішах різко підскочила конкуренція і просуватися стало дорожче. Вам варто тверезо оцінити свої можливості та не виходити за рамки цільової вартості замовлення.

Для будь-якого бізнесу зараз завдання вийти хоча б в нуль і без платної реклами це складно реалізувати. Платний трафік – це клієнти прямо зараз, а значить заморожувати його в поточних умовах дуже невигідно. Для невеликих компаній класну ініціативу запустили блогери – безкоштовне розміщення в профілі і сторіз зірки.

Карантин – це крутий час для доопрацювання продукту, ребрендингу, usability сайту та інших робіт щодо покращення сайту – все те, що до цього часу залишалося у квадраті "важливо, не терміново" по матриці Ейзенхауера.

Робота над просуванням сайту актуальна завжди – як у звичайний час, так і під час кризи. Якщо ви раніше інвестували в SEO – то для вас зараз це може стати крутим поверннням інвестицій, що гарантує вам стабільний приплив заявок. Якщо у вас з'явилися вільні кошти і ви ще не займалися просуванням сайту, карантин – ідеальний час почати. Поки він триває, ви точно встигнете провести технічну оптимізацію – а це великий шмат роботи.

Будь-яка криза – це можливість побудувати лояльність до вашого бренду за короткий час, просто роблячи щось для суспільства і проявляючи людяність. Головна помилка багатьох компаній – думати, що робити гучні добрі справи можуть тільки глобальні авторитетні бренди.

Наприклад, наші колеги з Isobar Ukraine створили чат-бот в телаграмі, який допомагає українським лікарям ефективніше боротися з епідемією коронавірусу. Уже в перший тиждень їм скористалося понад 350 зареєстрованих лікарів, у яких тепер є доступ до достовірної інформації про лікування хвороби.

#4 Проводити тести

В умовах кризи потрібно бути гнучким в рекламі і бути готовим оперативно коригувати плани. Тестувати невеликими періодами і бюджетами, частіше оптимізувати кампанії. Якщо звичайний креатив не заходить – можна спробувати створити ситуативний. Але робити це варто дуже обережно, без прив'язки до особистої думки – без глузування над панікою, а з проявом турботи про споживача.

На цей час для маркетингу головне – грамотна комунікація, своєчасне реагування на загострення та інфоприводи і адаптація до актуальних потреб споживачів.

# 5 Зберегти партнерів і підрядників

Попри всі складнощі, бізнесу дуже важливо дотримуватися графіка оплат перед своїми підрядниками. Адже на тому кінці сидить команда, яка вам допомагає і їм теж потрібна підтримка. Пройшовши складний час разом і підтримавши один одного, ви зміцните вашу взаємну довіру. Зазвичай, такі зв'язки будуються роками, і справжню перевірку на міцність ми проходимо саме в кризу. Мета розумного маркетолога – зберегти партнерів і підрядників.

І ще один пункт даю зверху вишенькою на торті.

∞ Навчатися

Зверніть увагу на свої прогалини в знаннях і опрацюйте їх. Благо, зараз для цього з'явилося трохи більше часу і можливостей. Величезна кількість платформ випускають свої курси безкоштовно або з великою знижкою. Наприклад, на Coursera є курси з бізнес-аналітики та цифрового маркетингу, на онлайн-ресурсі Udemy багато курсів з дизайну і розробки, там же можна за 11$ купити комплексний курс з діджіталу, який зазвичай коштує 200$. Відомий в СНД майданчик Skillbox дає курси в розстрочку, наприклад, з управління. Обов'язково пошукайте щось для себе, в інтернеті багато класного.

Ми теж на хвилі соціальних ініціатив: в кінці березня ми виклали у відкритий доступ запис нашого вебінару "Діджитал маркетинг для е-комерс" з антикризовими рекомендаціями для онлайн-бізнесів. Заходьте на наш канал і насолоджуйтеся переглядом.

І не забуваємо, що криза – це ідеальний час, щоб утвердитися як соціально відповідальна компанія, поліпшити свій сайт, продукт або сервіс і пропрацювати потенційні точки росту.

Сподобалася стаття?

Поділися з друзями!