Повний гайд із внутрішнього перелінкування сайту
Що таке перелінкування
Перелінкування — це зв’язування сторінок сайту між собою за допомогою гіперпосилань. Розрізняють два види перелінкування — внутрішнє перелінкування та зовнішнє перелінкування. Внутрішнім називають посилання між сторінками одного сайту, а зовнішнім називають гіперпосилання між сторінками різних сайтів.
У статті розповімо саме про внутрішнє перелінкування сайту.
Навіщо потрібне перелінкування
Спочатку розберемося, навіщо потрібне перелінкування. Правильно проставлені внутрішні посилання виконують багато корисних функцій як для поліпшення досвіду користувача, так і для вирішення технічних завдань оптимізації:
- Перенаправлення користувачів на потрібні сторінки. Наприклад, ви написали огляд на товар і розмістили посилання на картку товару в цьому огляді. Користувач зможе перейти на сторінку товару з огляду, що набагато зручніше, ніж шукати потім товар на сайті через каталог.
- Стимулювання вивчення сайту. Запропонуйте користувачу перейти на сторінки, які його зацікавлять. Наприклад, схожі або популярні товари (послуги, статті) на сайті. Так клієнт вивчить більше сторінок сайту та з більшою ймовірністю задовольнить свою потребу, з якою він спочатку прийшов.
- Поліпшення індексації вебсайту. Особливо актуальним є для великих сайтів. Грамотне перелінкування дає змогу швидше привести пошукового робота до потрібної сторінки, що покращить сканування сайту та прискорить попадання в індекс.
- Розподіл «ваги посилань» на сторінках. Через внутрішні посилання можливо передати частину ваги документа. Це використовують як для прокачування найпріоритетніших url, так і для того, щоб передати частину ваги вже прокачаних сторінок іншим, менш прокачаним.
- Виправлення конфліктів релевантності. Внутрішні посилання з анкорами допомагають ПС краще та коректніше оцінити, яка сторінка яким запитам відповідає.
- Поліпшення показників поведінки. Внаслідок того, що користувачі шукають на сайті, переходять на нові сторінки, вивчають їх — зростає час, проведений на сайті та глибина перегляду, в результаті чого зменшується показник відмови. Для ПС це сигнали, що сайт якісний та цікавий для людей.
Види та типи перелінкування
Внутрішнє перелінкування
Як було зазначено, внутрішнє перелінкування — це перелінкування між сторінками одного сайту. Ознайомимося, яке буває внутрішнє перелінкування.
Автоматичне перелінкування
Автоматичне перелінкування — це проставлення внутрішніх посилань автоматично на основі заданих правил. Цей вид перелінкування актуальний насамперед для великих сайтів, коли сторінок занадто багато, щоб заходити на кожну і проставляти посилання вручну. Для такого перелінкування використовують різні блоки, наприклад, блок зі схожими товарами, теги або наскрізний блок із цікавими та новими матеріалами в блозі.
Приклад внутрішнього перелінкування в статті https://iprospect.com.ua/blog/sozdanie-internet-magazina/
Ручне перелінкування
Проставлення внутрішніх посилань вручну підходить лише невеликим сайтам, де є можливість зайти на кожну сторінку і відредагувати, додавши внутрішні посилання.
Анкорне та безанкорне
Перелінкування буває анкорним та безанкорним. Анкорне перелінкування — посилання з текстовим анкором, яке відповідає сторінці акцептору. Таке перелінкування підходить для просування сторінки за запитом, що використовується в анкорі або для усунення конфлікту релевантності. Безанкорне перелінкування — це посилання без текстового анкору або посилання з використанням спільних слів в анкорах (тут, за посиланням тощо). Безанкорні посилання допомагають уникнути штрафів через спам анкорами й досягти результату.
Контекстне та наскрізне
Внутрішнє перелінкування може бути реалізоване контекстними та наскрізними посиланнями. Контекстне перелінкування — це посилання в контенті сторінки. Наскрізне перелінкування — це посилання, які розміщені на всіх сторінках сайту.
Навігаційне перелінкування
Навігаційне перелінкування — це посилання в меню, у блоках перелінкування, у підвалі сайту та логотипі. Такі посилання допомагають орієнтуватися та пересуватися сайтом.
Зовнішнє перелінкування
Зовнішнє перелінкування — це посилання між сторінками різних сайтів. При проставленні таких посилань переконайтеся, що використовуєте гіперпосилання, де сторінки донори та акцептори відповідають один одному за змістом, а посилання виглядає природно. Приклад зовнішнього перелінкування — публікація в ЗМІ з посиланням на ваш сайт.
Приклад зовнішнього перелінкування — посилання на Page Speed Insights у статті https://iprospect.com.ua/blog/vvedení-v-cro/
Як вибрати сторінки для перелінкування
Сторінки, які посилаються на інші, називають донорами. Сторінки, на які стоїть посилання, називають акцепторами. Підбір донорів та акцепторів залежить від завдання. Розглянемо, як підібрати сторінки для перелінкування під задані цілі.
Перелінкування для покращення індексації
Вибираємо сторінки за такими параметрами:
- Перебувають у 5 і більше рівнях вкладеності. Такі сторінки допоможуть знайти краулери Netpeak Spider та Screaming Frog. Проскануйте сайт та відкрийте звіт по вкладеності. Виберіть сторінки на 5 і більше рівнів та проставте на них внутрішні посилання з url другого та третього рівня. Таке перелінкування дасть змогу роботам ПС швидше дістатися глибоких url.
- Мало вхідних посилань. Такі URL можна знайти за допомогою тих же краулерів. Проскануйте сайт та відсортуйте сторінки за кількістю вхідних внутрішніх посилань. Виберіть url, які отримують мало вхідних посилань, наприклад, менше ніж 5.
- Пошуковий робот рідко відвідує. Щоб знайти такі сторінки, проаналізуйте логи сайту. Відфільтруйте URL, на яких пошуковий робот буває рідше, ніж на інших. Також можна побачити дату сканування сторінки в Google Search Console. Поставте посилання на такі URL зі сторінок, які відвідуються часто.
- Нові сторінки. Створіть блок перелінкування, у який автоматично додаватиметься посилання на нові url сайту. Цей блок варто розмістити на головній або сторінках другого рівня. Приклад блоку на сайті новин.
Обов’язково перевіряйте, що сторінки дійсно потрібні в індексі та вони не закриті від індексації.
Внутрішнє перелінкування для прокачування сторінок
Вибирайте сторінки, які цікаві з погляду бізнесу.
- з великим потенціалом трафіку.
- які генерують багато продажу та доходу.
- які треба трохи «дотиснути» до ТОПу.
Приклад сортування сторінок, які можуть генерувати максимальний трафік.
Після того, як відберете 30–50 цільових сторінок, знайдіть максимум URL, з яких можна поставити внутрішнє посилання й додайте його. Після наступного сканування сайту ПС побачить велику кількість внутрішніх посилань на кілька сторінок та підніме їх у видачі.
Перелінкування для поліпшення досвіду користувача
Підбирайте найбільш тематичні сторінки та проставляйте внутрішні посилання між ними. Ваше завдання зацікавити користувача. Для вибору сторінок можна скористатися Google Analytics. Подивіться, на яких сторінках затримуються люди. Їх варто пов’язати між собою.
Перелінкування для виправлення конфліктів релевантності
Спочатку вам доведеться знайти конфлікти релевантності. Для цього у вас має бути зібране та кластеризоване семантичне ядро. Зніміть релевантні url по всьому СЯ та перевірте, чи є сторінки, які ранжуються за кількома кластерами запитів. Потім, перевірте, чи є сторінки під ці кластери. Якщо окрема сторінка є — у вас конфлікт релевантності. У такому разі поставте з першої сторінки анкорне посилання на другу, немов повідомляючи, інформація на цю тему доступна за іншим URL.
Підбір анкорів для перелінкування
Після того, як ви підібрали сторінки для перелінкування, треба підібрати текст для посилань. Ми рекомендуємо підбирати анкори наступним чином:
- Для покращення індексації підбирайте будь-який релевантний анкор.
- Для прокачування невеликої групи сторінок, в якості анкору вибирайте цільові запити. Це можуть бути низько- та середньочастотні запити або один ВЧ запит. Але будьте обережні. Анкор має відповідати сторінці. Також додайте трохи анкорів виду «почитати тут», «доступно за посиланням» тощо, щоб уникнути переспаму.
- Перелінкування для поліпшення поведінки користувача вимагає підбору таких анкорів, по яких відразу зрозуміло, куди перейде людина. Пам’ятайте, цей вид перелінкування має допомагати людям, а значить, користувач має розуміти, що відбудеться й куди він потрапить.
- Для усунення конфліктів релевантності вчиніть так. Виберіть один ВЧ або СЧ запит, який потрібно ранжувати на іншій сторінці. Використовуйте цей ВЧ запит, як анкор для посилання.
Способи проставити внутрішні посилання
Після підбору сторінок для перелінкування та анкорів у вас має бути чітке розуміння, з яких донорів, куди веде посилання, та яке завдання цього посилання. Останній етап — вибір способу перелінкування.
Елементи навігації
Найпоширеніший спосіб перелінкування — це елементи навігації. Зазвичай, це статичні блоки на всіх сторінках або блоки, які формуються автоматично на основі правил.
Хлібні крихти
Хлібні крихти — це ланцюжок посилань, який показує шлях до сторінки. Таке перелінкування зручне, тому що дає змогу швидко повернутися на попередній рівень і наочно показує, де зараз знаходиться користувач.
Наскрізні посилання
Наскрізні посилання — це посилання, розміщені на всіх сторінках сайту. Вони допомагають швидко перейти до контенту з будь-якого розділу. Також, це зручний інструмент, щоб проставити багато посилань на окремі сторінки, які треба прокачати, або які популярні для користувачів. Наскрізне перелінкування розташоване в шапці та підвалі сайту, меню, логотипі.
Спеціальні блоки
Спеціальні блоки перелінкування — це різного роду динамічні блоки, які містять посилання на нові або популярні сторінки. Наприклад, блок «популярні товари в категорії Х».
Контекстне перелінкування
Контекстне перелінкування — це посилання в контенті сторінки. Зазвичай, таке перелінкування проставляється вручну й має більший ефект.
Текстове перелінкування
Перелінкування безпосередньо в текстовому контенті сторінок. Наприклад, у статті про обробку винограду додають посилання на препарати, які застосовуються для обробки.
Перелінкування в картинках
Вид перелінкування, коли картинка є посиланням на іншу сторінку.
Схеми внутрішньої перелінкування
Для посилення ефекту від перелінкування використовують різні схеми проставлення посилань. Є кілька «класичних» схем, які ми наведемо нижче. Звичайно, існує куди більше різних схем, але вони розроблені під потреби та можливості конкретних сайтів, а не для будь-якого.
Перелінкування все на всіх або «зірка»
Найпростіша схема — усі сторінки сайту залінковані між собою та отримують однакову вагу в ПС.
При такому перелінкуванні сайту сторінки добре просуваються за запитами, що близькі по частотності та конкуренції. Схема підходить, якщо ви просуваєте всі сторінки з однаковим зусиллям. Подібне перелінкування підходить для просування сторінок за СЧ запитами.
Перелінкування по колу, ціль або кільце
При даній побудові перелінкування сторінки посилаються один на одного по колу, а потім ставиться посилання на один url, наприклад, на головну сторінку, або на ту, яку треба просунути за конкурентним і високочастотним запитом. Таке перелінкування підходить для просування сторінки по запитам ВЧ.
А при такій побудові можна передати більше значущості та ваги цільовому URL сайту.
За такої схеми перелінкування не страшно, що посилання пропадуть, оскільки сторінки страхують одна одну. Навіть якщо якийсь URL вилетить із видачі, то перелінкування збережеться і продовжуватиме працювати.
Існує так само складніша і «просунута» схема перелінкування кільцем.
При такій схемі ми створюємо два кільця, які взаємодіють між собою й підстрахують один одного. Друге (зовнішнє) кільце додає ваги першому, а перше передає цю вагу сторінці, що просувається.
Перелінкування за рангом або ієрархічна схема
Ідея такої схеми така: категорії прокачують товари, товари, своєю чергою, головну, а головна категорії.
Схоже, що всі url прокачують один одного, але ні. У цій схемі є чітка структура, яка визначає правильну передачу ваги всім сторінкам.
Такий вид перелінкування підходить інтернет-магазинам, сайтам послуг, інформпорталам. Зовнішніми посиланнями прокачуємо сторінки категорій підкатегорій та обов’язково головну. Внутрішні посилання передають отриману вагу на товари, послуги та статті.
Якщо ви просуваєте кілька складних запитів, використовуйте таку схему:
Продавлювання ТОПових сторінок
Це не зовсім схема, а скоріше принцип перелінкування. Ідея в тому, щоб проставити максимум посилань на цільові сторінки. Для однієї цільової сторінки схема виглядає так:
Таке перелінкування забезпечує передачу максимальної ваги цільовому URL і його зростання у видачі.
Перелінкування під НЧ запити
Суть схеми полягає в тому, щоб передати вагу зі сторінок першого та другого рівня на сторінки 3 та 4 рівнів, які оптимізовані під НЧ запити. Сторінки 3 або 4 рівня зв’язують одне велике кільце для рівномірного розподілу ваги.
Підсумуємо, які бувають схеми перелінкування:
Схема перелінкування | Під які запити підходить | Ціль |
Перелінкування все на всіх або «зірка» | СЧ запити | Рівномірне просування сторінок по СЧ запитам |
Перелінкування по колу та в ціль або кільце | ВЧ запити | Просування однієї сторінки по ВЧ запиту |
Перелінкування за рангом або ієрархічна схема | СЧ та НЧ запити | Рівномірне просування сторінок товарів/послуг за СЧ та НЧ |
Продавлювання ТОПових сторінок | СЧ та НЧ запити | Передача максимальної ваги одній сторінці |
Перелінкування під НЧ запити | НЧ запити | Просування НЧ запитів |
Правила та основні помилки в перелінкуванні
Правила перелінкування
При побудові перелінкування на сайті необхідно дотримуватися низки правил:
- Не варто використовувати лише анкорні посилання. Це сприймається, як спам. Також використовуйте безанкорні посилання, посилання через картинки тощо.
- Не варто проставляти багато посилань з однієї сторінки. У такому разі передається мінімум ваги та посилання втрачають сенс. Крім того, ПС підозріло ставитиметься до таких сторінок.
- Тим більше не ставте кілька однакових посилань з однієї сторінки на іншу. Це не ефективно ні з погляду передачі «ваги», ні з погляду поліпшення поведінки користувачів.
- Підбирайте релевантні анкори для внутрішнього перелінкування. Текст посилання має відповідати сторінці, на яку ведеться посилання. ПС може вважати маніпуляцією нерелевантні внутрішні посилання.
- Підбирайте релевантні один одному донори та акцептори. перелінкування має виглядати природно й бути цінною для користувача. Посилання на сторінку «чоловічі кросівки adidas» зі сторінки «чоловічі кросівки» виглядає природно й буде корисним, а посилання на сторінку «корм для кішки» зі сторінки «корм для собак» виглядає неприродно і явно не потрібне людині, яка шукає корм своєму собаці.
Помилки внутрішнього перелінкування
- У перелінкуванні беруть участь 404 сторінки.
Такі сторінки не мають користі людям, до них негативно ставляться ПС. Крім того, 404 документ є глухим кутом у схемі перелінкування. Оптимальним рішенням буде видалення посилання на 404 сторінку або проставлення посилання на інший релевантний URL.
- У перелінкування беруть участь сторінки з критично малою кількістю вихідних посилань.
Такі сторінки теж є глухим кутом у перелінкуванні тому, що не передають вагу далі. Виняток — цільові сторінки. Вони мають акумулювати вагу. URL, які посилаються на цільові сторінки, теж можуть мати мало вихідних посилань. Такі URL мають збирати вагу, щоб потім передавати її цільовій сторінці, а не іншим.
- Побудова перелінкування між сторінками на глибокому рівні вкладеності.
Чим глибше знаходиться сторінка, тим менш вона значуща, на думку ПС. Немає сенсу лінкувати між собою сторінки глибше 5 рівня, тому що вони не мають достатньої ваги, щоб отримати ефект. Також, на глибокі сторінки рідко заходить пошуковий робот і відповідно чекати на результат доводиться дуже довго.
- Встановлення атрибута nofollow для внутрішніх посилань.
Nofollow забороняє роботам пошукових систем переходити за посиланням. Якщо робот не перейде за посиланням, він не отримає повної інформації про внутрішнє перелінкування і всі зусилля будуть марними. Обов’язково перевіряйте, що посилання, які беруть участь у перелінкуванні, не містять атрибута nofollow.
- Використання перелінкування сторінок, закритих від індексації.
Сторінки, закриті від індексації, не беруть участі в ранжируванні, не набирають вагу, їх рідко відвідує пошуковий робот. Такі сторінки не зможуть виконувати завдання перелінкування — передавати вагу та покращувати індексацію.
Програми та сервіси для побудови внутрішнього перелінкування
- Краулери сайту — Netpeak Spider, Screaming Frog та інші. Краулери допомагають знайти сторінки на глибоких рівнях, тупикові, або сторінки, на які стоїть мало посилань. У принципі, краулер — основний інструмент підбору url для побудови внутрішнього перелінкування. Також, краулери показують 404 сторінки та посилання з атрибутом nofollow. Ви можете вивантажити списком ці помилки та зайнятися їх виправленням.
- Плагіни для автоматичного перелінкування. Вони дають змогу створити правила для встановлення внутрішніх посилань у контенті сайту. Наприклад, вам потрібно прокачати каталог ноутбуків. Плагін знайде всі сторінки, де є слово «ноутбук» у різних словоформах та додасть до цього слова посилання на каталог. Обов’язково встановіть обмеження, що на одній сторінці можна розмістити лише одне посилання.
Для більшості CMS немає готових рішень, які можуть побудувати внутрішнє перелінкування. Але якщо у вас сайт на WordPress — використовуйте плагіни:
- Link Whisper
- Rank Math
- Yoast SEO
- Interlinks Manager
- Internal Link Juicer
- Програми для аналізу логів веб-сайту. Такі програми дають змогу швидко проаналізувати відвідування сторінок сайту пошуковими роботами.
Використовуйте GoAccess, Splunk, Loggly, Logstash, Screaming Frog Log Analyzer
Роль блогу в побудові внутрішнього перелінкування
Насамкінець хочемо розповісти про те, яку роль виконує блог у внутрішньому перелінкуванні. Блог — це розділ зі статтями, які виконують функцію залучення трафіку за інформаційними запитами або підтвердження експертності внаслідок якісних та корисних статей. Якісні статті мають попит, на них переходять із видачі або безпосередньо через сайт. Також, блог приваблює хорошу зовнішню масу посилань, що збільшує його вагу.
У сумі, якісні статті блогу отримують велику вагу й можуть цією вагою ділитися з іншими сторінками. Хороша стратегія побудови перелінкування — це розвиток блогу та проставлення внутрішніх посилань із блогу на цільові сторінки. Така стратегія дасть змогу перенаправити нових користувачів на комерційні сторінки та заодно прокачати їх внаслідок передачі ваги. Перелінкування з блогу хороше ще й тим, що ефект накопичується з часом. Старі матеріали з часом набирають ваги, ви додаєте нові статті — кількість та якість внутрішніх посилань зростає.
Висновки
Резюмуємо все сказане вище:
- Побудова правильного перелінкування – довгий і трудомісткий процес. Є швидкі та прості рішення, але вони дають менший ефект.
- Перелінкування має виконувати конкретні завдання, а не бути нелогічним та заплутаним масою внутрішніх посилань.
- Уважно підбирайте сторінки донори, акцептори та анкори для посилань.
- Відстежуйте результат за допомогою регулярного знімання позицій та коригуйте перелінкування за потребою.
- Думайте не лише про короткостроковий результат, а і про стратегію на тривалий період.
Автор — Ткачев Алексей, Middle SEO Specialist